Welke afmeting (Dymo)-labels zijn er?

Désolé, cet article est seulement disponible en Nederland.

Nieuwe webshop? 5 praktische tips wanneer je pakketten gaat verzenden.

Het is zover… Je webshop is live en staat te shinen met de producten die je gaat verkopen. Het voortraject heeft even geduurd. Je hebt een marktonderzoek gedaan om te kijken welke producten je gaat verkopen. Vervolgens de juiste leveranciers gezocht en een partij die je website gaat maken, of wellicht heb je dit zelf gedaan. Hoe dan ook, je hebt er al maanden werk opzitten, meerdere gesprekken gevoerd en uitvoerig je product getest. Jij bent er klaar voor… Of toch niet? Heb je aan alles gedacht? In dit blogartikel geven wij vijf handige tips wanneer je pakketten gaat verzenden via een webshop.

  1. Met welke verzendpartij ga je pakketten versturen?

Vele slapeloze nachten zijn voorbij. Je hebt eindelijk je product gevonden die je wilt gaan verkopen. De webshop staat en klanten kunnen gaan bestellen, maar met welke vervoerder ga je eigenlijk versturen? Er zijn een aantal dingen die je, je moet afvragen voordat je kiest voor een juiste vervoerder;

  • Past jouw product door de brievenbus?
  • Lever je aan particulieren of bedrijven?
  • Lever je alleen binnen Nederland of ook buiten Nederland?
  • Wat is de deadline voor je klant om te bestellen?
  • Hoe groot is je product?
  • Hoe zwaar is je product?

Allemaal vragen die belangrijk zijn om een juiste vervoerder te kiezen. Heb je een klein product, dan kan het veel schelen om deze te verzenden door middel van een brievenbuspakket. Heb je hele lange producten, zoals bijvoorbeeld vlaggenstokken of frames, dan verzend je die via een lengtezending. Goed om uit te zoeken wat voor product je hebt.

Prijzen kunnen ook enorm variëren als je kijkt naar buitenlandzendingen. Zo betaal je tussen de €6,- en €30,- bij verschillende vervoerders om je pakket naar ons buurland Duitsland te sturen.

En hoe snel moet je klant het eigenlijk hebben? Heeft die het morgen nodig of kan het wat langer wachten? Een aantal handige tips die jij kunt volgen zijn;

  • Geef de klant de optie om een vervoerder te kiezen op je website
  • Werk met een partij samen om je pakketten te verzenden, zo dwing je volumekorting af
  • Laat je klant meerdere bezorgopties kiezen zoals een dagdeel
  • Bekijk de ervaringen van je voorgangers, zo hoef je niet dezelfde fout te maken
  1. Kies de juiste verzendetiketten…

Je hebt een keuze gemaakt met welke vervoerder of partij je gaat samenwerken. Nu is het belangrijk dat je de juiste verzendetiketten kiest. Verstuur je pakketten via de post dan heb je adresetiketten nodig. De beste keus is hiervoor de Dymo 99012. Dit etiket is groot genoeg om je envelop te voorzien van NAW-gegevens. Met het formaat 36 x 89 mm is het niet te klein, dus niet leesbaar, maar ook niet te groot en neemt het te veel ruimte in beslag.

Heb je gekozen om pakketten te verzenden, pallets of lengtezendingen, dan kom je automatisch bij vervoerders zoals PostNL, GLS, UPS, DPD of DHL. De keuze voor het juiste verzendetiket is eigenlijk heel gemakkelijk. Verstuur je met DHL, dan heb je DHL-verzendetiketten nodig. Deze hebben het formaat 102 x 210 mm. Verstuur je met een andere vervoerder, zoals PostNL, GLS, UPS of DPD dan heb je standaard Zebra-verzendetiketten nodig met het formaat 102 x 150 mm.

  1. Kies de juiste printer…

Je website ziet er netjes uit, je productfoto’s zijn op orde en je product zit in een mooie verpakking. Dan wil je niet met een handgeschreven etiket aankomen. Je weet inmiddels welke verzendetiketten je nodig hebt. Nu is het belangrijk dat je de juiste printer aanschaft. Heb je de keuze gemaakt om kleine producten te verzenden en gebruik je hiervoor een envelop, dan heb je gekozen voor een adresetiket. De printers die hierbij horen zijn Dymo Labelwritters. Ga je pakketten verzenden, dan kan je gaan voor een Zebra-printer of een bixolon-printer. Hier passen de Zebra-verzendetiketten in.

Crazylabels heeft het gemakkelijk gemaakt en biedt voor beginnende webshops starterspakketten aan. Je ontvangt voor een scherpe prijs een printer en bijpassende rollen. Na het aanschaffen van een starterspakket kan je direct aan de slag.

  1. Verstuur geen gevaarlijke stoffen of illegale producten…

Een pakket inpakken en er een label opplakken is erg gemakkelijk. Wees er bewust van dat je niet alles zomaar mag versturen. Bekijk daarom goed of er geen gevaarlijke stoffen in je product zitten. Denk hierbij aan vloeistoffen, maar ook lithium batterijen. Veel mag verstuurd worden, maar er zitten bepaalde restricties aan. Zo kan het zijn dat je van tevoren je pakket moet aanmelden, of dat je het pakket voorziet van een label. Het is ook belangrijk om te weten of je het via de grond of via de lucht verstuurd. Bekijk van tevoren of er geen gevaarlijke stoffen in je product zitten en vraag het anders aan je vervoerder of het mag of niet.

  1. Maak het persoonlijk…

Als je een winkel binnenloopt kan je de sfeer proeven. Je maakt een praatje met de verkoper of verkoopster en je schaft je product aan. Je hebt er direct wel of geen goed gevoel bij. Als je producten verkoop via internet is het een stuk lastiger. Probeer het daarom zo persoonlijk mogelijk te maken. Uit eigen ervaring merken wij dat persoonlijk contact naar de klant erg gewenst is. Laat zien wie je bent. Waar je voor staat als bedrijf en zorg dat er een gezicht achter de website zit. Wij sturen bij elke bestelling een handgeschreven kaartje. Of iemand nu voor een paar duizend euro besteld, of een paar euro, doe de moeite voor je klant, want je klant doet moeite voor jou. Als de order is geleverd is het ook belangrijk om contact te houden. Zo weet je wat de ervaring van de klant is en waar je wellicht kunt verbeteren. Dit is natuurlijk ook een extra verkoopmoment. Het belangrijkste is, dat het online verkopen voor jou een feestje wordt.